Przejdź do głównej zawartości

Rekolekcje szkolne... klucz do sukcesu

Szkolne Rekolekcje Wielkopostne przez uczniów traktowane są różnorako. Dla jednych to dodatkowy czas odpoczynku - bynajmniej nie duchowego. Jest spora grupa, która ten czas traktuje na poważnie. Chodzi jednak o to, aby dotrzeć do wszystkich.... Jak podejść do tego tematu by nie zmarnować tego czasu? Nie ma jednej recepty. Ja chce podzielić się tym, jak to wygląda w mojej szkole.

Po pierwsze pomysł, po drugie nieszablonowość...

Już w zeszłym roku odbiegliśmy od standardowego schematu trzech dni w murach kościoła parafialnego. Dodatkowo czas rekolekcji dopasowaliśmy do uczniów - tak by mogła w nich skorzystać jak największa ilość uczniów (w szkole naszego typu są dni praktyki zawodowej). Pomysł nie był oryginalny, a podpatrzony u innych: Metoda warsztatowa. Sprawdziła się w 100%. Pierwszy dzień zajęcia w szkole. Do wyboru: pisanie ikon, film oraz warsztaty dobrej zabawy - czyli bez alkoholu też się da! Największym zainteresowaniem cieszyły się ikony i zabawa. Nawet osoby z filmu wyszły słysząc hałas na sali gimnastycznej. Choć nie chciały się włączyć w zabawę to obserwowały pilnie każdy ruch i gest. Nie trzymając w ręku telefonów, ale ślepia swoje kierując na "występujących". Drugi dzień to spotkanie w kościele. Swoim świadectwem podzielił się chłopak, który w życiu "skosztował" już chyba wszystkiego. Mówił o wychodzeniu z nałogów i trudnych sytuacji. Dziś jest mężem i szczęśliwym ojcem dwójki dzieci. Potem Droga Krzyżowa i okazja do spowiedzi. Trzeci dzień to wyjazd do Krakowa. Wizyta w Centrum Jana Pawła II na Białych Morzach - zwiedzanie i Msza święta.

Najlepszą motywacją do organizacji tegorocznych rekolekcji były słowa uczniów: Za rok też tak chcemy! i ich uśmiechnięte twarze. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lapbook wielkopostny

Co można zrobić z białymi teczkami na wiązanie, kopertami, wiaderkiem piasku, klejem i kserówkami? Katecheze tematyczną - oczywiście! Przeglądając zasoby Internetu w poszukiwaniu materiałów na lekcję o Wielkim Poście natrafiłem na dwie strony, które nakręciły mnie do działania (obie w linkach poniżej). Wystarczyło pojechać do hurtowni kupić potrzebne materiały, wydrukować części składowe i już... Temat idealny na dwie jednostki lekcyjne - jedna stanowi przygotowanie i wyjaśnienie, druga wypełnianie zadań oraz pracę nad całokształtem teczki.  Zaangażowanie uczniów było spore. Efekty bardziej niż zadowalające. W piątek próbuję z następnymi klasami.  https://kreatywnymokiem.pl/2017/03/lapbook-wielkopostny.html https://www.scribd.com/doc/298019719/lapbook-cuaresma-2016-ni-n-os-mayores

Dinozaury na religii

W VI klasie wydawnictwo JEDNOŚĆ proponuje temat: Kto stworzył dinozaury? To katecheza o stworzeniu świata. Na początku proponuje uczniom, aby w trzech grupach ułożyli puzzle. Każdy puzzel nie jest przypadkowy, ale dopasowany do całości. Czynność ma na celu z jednej strony przedstawienie uczniom chaosu, jaki panował na ziemi przed tym, jak Bóg zaczął stwarzać świat - zaś z drugiej pokazanie przebiegu tworzenia na podobieństwo Bożego procesu stwórczego. Następnie omawiam dwa opisy świata z księgi Rodzaju. Szukamy różnic i podobieństw. Względnie można zrobić z uczniami młodszymi kostkę stworzenia.     

Bez cienia wątpliwości...

Kolejna lekcja w klasie II Liceum Ogólnokształcącego przebiegła pod hasłem: "Bez cienia wątpliwości". W czasie jej trwania omawialiśmy pojęcia: Katechizm, Magisterium oraz Dogmat. Jaka była droga spisana nauczania i co było na początku? Ważnym elementem lekcji było wskazanie na konkretne pozycje bibliograficzne. Uczniowie mogli się z nimi zapoznać i zweryfikować co od czego pochodzi.  Treść nauczania na bazie:  youcat