Przejdź do głównej zawartości

Superbohater!!! czyi o Duchu Świętym

"Bierzmowanie to nic innego jak pasowanie na superbohatera. Jest to duża odpowiedzialność, bo przecież superbohaterowie ratują świat!". Taki tekst znaleziony na jednej ze stron internetowych stał się impulsem do katechezy o Duchu Świętym.

Na początek zabawa: Wielki nieznajomy – poprzez zadawanie pytań, na które można odpowiedzieć tylko TAK lub NIE uczestnicy muszą odgadnąć, kim jest opisywana osoba. Proponuję cztery znane postacie oraz piątym niech będzie Duch Święty (o którym opowiada jeden z uczestników rzecz jasna dopiero na końcu) 

Symbole: Każdy superbohater ma swój symbol (drukujemy kilka znanych symboli postaci fikcyjnych oraz gołębice). Uczestnicy oglądając symbole nazywają poszczególnych bohaterów.
Duch święty to też super bohater – ma swoje znaki charakterystyczne: Ogień, woda, powietrze…
Ma w sobie coś z tajemniczości. Ma super moce… 

      „A kto to zrobił? Może Duch Święty?” – tak mówią niektóre mamy, gdy żadne z dzieci nie chce przyznać się do winy. To powiedzenie jest przykładem na trudność z wiarą w realną, osobową obecność Ducha Świętego. Jest w jakiś sposób nienamacalny, nieuchwytny, a więc nieobecny.

Czasem ma to związek z wyobrażeniami, jakie wynieśliśmy z dzieciństwa: Bóg Ojciec, starze z długą brodą, spoglądający na nas zza chmury. Syn Boży, Jezus Chrystus, o określonych rysach twarzy, który to wizerunek ukształtowało poprzez wieki malarstwo. I Duch Święty – gołębica. Super. Duch Święty jest po prostu bardziej abstrakcyjny. Jest on relacją miedzy Bogiem a Synem.

Następnie rozmowa o darach i owocach Ducha Świętego.

Na koniec zadanie: wypisz co można odnaleźć w Wyznaniu Wiary (Credo) o Duchu Świętym?


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lapbook wielkopostny

Co można zrobić z białymi teczkami na wiązanie, kopertami, wiaderkiem piasku, klejem i kserówkami? Katecheze tematyczną - oczywiście! Przeglądając zasoby Internetu w poszukiwaniu materiałów na lekcję o Wielkim Poście natrafiłem na dwie strony, które nakręciły mnie do działania (obie w linkach poniżej). Wystarczyło pojechać do hurtowni kupić potrzebne materiały, wydrukować części składowe i już... Temat idealny na dwie jednostki lekcyjne - jedna stanowi przygotowanie i wyjaśnienie, druga wypełnianie zadań oraz pracę nad całokształtem teczki.  Zaangażowanie uczniów było spore. Efekty bardziej niż zadowalające. W piątek próbuję z następnymi klasami.  https://kreatywnymokiem.pl/2017/03/lapbook-wielkopostny.html https://www.scribd.com/doc/298019719/lapbook-cuaresma-2016-ni-n-os-mayores

Dinozaury na religii

W VI klasie wydawnictwo JEDNOŚĆ proponuje temat: Kto stworzył dinozaury? To katecheza o stworzeniu świata. Na początku proponuje uczniom, aby w trzech grupach ułożyli puzzle. Każdy puzzel nie jest przypadkowy, ale dopasowany do całości. Czynność ma na celu z jednej strony przedstawienie uczniom chaosu, jaki panował na ziemi przed tym, jak Bóg zaczął stwarzać świat - zaś z drugiej pokazanie przebiegu tworzenia na podobieństwo Bożego procesu stwórczego. Następnie omawiam dwa opisy świata z księgi Rodzaju. Szukamy różnic i podobieństw. Względnie można zrobić z uczniami młodszymi kostkę stworzenia.     

Bez cienia wątpliwości...

Kolejna lekcja w klasie II Liceum Ogólnokształcącego przebiegła pod hasłem: "Bez cienia wątpliwości". W czasie jej trwania omawialiśmy pojęcia: Katechizm, Magisterium oraz Dogmat. Jaka była droga spisana nauczania i co było na początku? Ważnym elementem lekcji było wskazanie na konkretne pozycje bibliograficzne. Uczniowie mogli się z nimi zapoznać i zweryfikować co od czego pochodzi.  Treść nauczania na bazie:  youcat