Przejdź do głównej zawartości

Za żywych i umarłych...


W pierwszych dniach listopada - powyższy temat jest nie tylko kolejnym z uczynków miłosierdzia... To także okazja by uczniom przekazać prawdę o modlitwie za zmarłych. O sile pomocy jaką za sobą niesie (pomocny tekst znajdziecie poniżej). Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie historię Łazarza. Na koniec uczniowie wykonali komiks. 

Za: https://eszkola.pl/religia/modlitwa-za-zmarlych-4441.html 

Modlitwa ta jest prośbą o uwolnienie dusz zmarłych z czyśćca i wyzwolenie ich od wszystkich grzechów oraz kar. Innymi słowy, ma przyspieszyć wejście dusz czyśćcowych do Królestwa Bożego. Nie może jednak pomóc tym, którzy na sądzie szczegółowym zostali potępieni i przebywają w piekle. Niemniej człowiek nie posiada wiedzy o dalszych losach zmarłych, dlatego powinien swoją modlitwę kierować w intencji wszystkich, którzy odeszli. (...) Oprócz prywatnej modlitwy za zmarłych, moc wstawienniczą mają również modlitwy publiczne. Stąd tzw. zamawianie Mszy Św. w intencji zmarłych, praktykowane szczególnie w rocznicę ich śmierci. Ilość zamówionych Mszy zależy od bliskich osoby, która odeszła.

Wśród modlitw publicznych znane są także Msze gregoriańskie, które polegają na odprawieniu trzydziestu Mszy św. przez kolejne trzydzieści dni. Panuje przekonanie, że po ostatniej z nich, zmarły zostaje wprowadzony do Królestwa Bożego. Praktyka ta sięga korzeniami VI wieku, kiedy to papież Grzegorz Wielki polecił odprawiać przez 30 dni msze za zmarłego mnicha benedyktyńskiego. Trzydziestego dnia zakonnik miał się pojawić św. Grzegorzowi i podziękować, gdyż odprawione msze wyjednały mu wybawienie z czyśćca.

Dniem pamięci o zmarłych i szczególnie intensywnej modlitwy w ich intencji jest 2 listopada, czyli Dzień Zaduszny. Ponadto przez cały listopad w Kościele katolickim są odprawiane tzw. „wypominki” (śląskie zalecki - przyp.red). Polegają one na odczytywaniu przez kapłana imion i nazwisk osób nieżyjących. Wówczas wszyscy zgromadzeni zanoszą za nich modlitwę różańcową. Tradycja ta sięga X w.  (...)

Poza tym modlitwa za zmarłych jest stale obecna w liturgii Kościoła, który podczas każdej Mszy św. modli się słowami: Pamiętaj także o naszych zmarłych braciach i siostrach i o wszystkich, którzy odeszli już z tego świata. Dopuść ich do oglądania Twojej światłości (fragment modlitwy eucharystycznej).

Najbardziej znaną modlitwą za zmarłych w Kościele rzymskokatolickim jest Wieczny odpoczynek. Towarzyszy ona obrzędom pogrzebowym.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lapbook wielkopostny

Co można zrobić z białymi teczkami na wiązanie, kopertami, wiaderkiem piasku, klejem i kserówkami? Katecheze tematyczną - oczywiście! Przeglądając zasoby Internetu w poszukiwaniu materiałów na lekcję o Wielkim Poście natrafiłem na dwie strony, które nakręciły mnie do działania (obie w linkach poniżej). Wystarczyło pojechać do hurtowni kupić potrzebne materiały, wydrukować części składowe i już... Temat idealny na dwie jednostki lekcyjne - jedna stanowi przygotowanie i wyjaśnienie, druga wypełnianie zadań oraz pracę nad całokształtem teczki.  Zaangażowanie uczniów było spore. Efekty bardziej niż zadowalające. W piątek próbuję z następnymi klasami.  https://kreatywnymokiem.pl/2017/03/lapbook-wielkopostny.html https://www.scribd.com/doc/298019719/lapbook-cuaresma-2016-ni-n-os-mayores

Dinozaury na religii

W VI klasie wydawnictwo JEDNOŚĆ proponuje temat: Kto stworzył dinozaury? To katecheza o stworzeniu świata. Na początku proponuje uczniom, aby w trzech grupach ułożyli puzzle. Każdy puzzel nie jest przypadkowy, ale dopasowany do całości. Czynność ma na celu z jednej strony przedstawienie uczniom chaosu, jaki panował na ziemi przed tym, jak Bóg zaczął stwarzać świat - zaś z drugiej pokazanie przebiegu tworzenia na podobieństwo Bożego procesu stwórczego. Następnie omawiam dwa opisy świata z księgi Rodzaju. Szukamy różnic i podobieństw. Względnie można zrobić z uczniami młodszymi kostkę stworzenia.     

Bez cienia wątpliwości...

Kolejna lekcja w klasie II Liceum Ogólnokształcącego przebiegła pod hasłem: "Bez cienia wątpliwości". W czasie jej trwania omawialiśmy pojęcia: Katechizm, Magisterium oraz Dogmat. Jaka była droga spisana nauczania i co było na początku? Ważnym elementem lekcji było wskazanie na konkretne pozycje bibliograficzne. Uczniowie mogli się z nimi zapoznać i zweryfikować co od czego pochodzi.  Treść nauczania na bazie:  youcat