Przejdź do głównej zawartości

Majowa katecheza

Ta katecheza jest po części podsumowaniem wcześniejszych tematów związanych z objawieniami Matki Bożej w Fatimie, po części wprowadzeniem pojęcia Litania Loretańska. 



Na początku nawiązałem, że w maju oddajemy w sposób szczególny cześć Maryi (warto wspomnieć także o sierpniu i październiku). Wtedy gromadzimy się na specjalnych nabożeństwach, by modlić się czy to w kościele, czy przy maryjnych kapliczkach. Często w trakcie nabożeństwa odmawia się Litanię Loretańską. 

Czemy zawdzięcza swoją nazwę? 

Litania zwana jest loretańską od włoskiego miasteczka Loreto u wybrzeży Adriatyku. Tam zgodnie z podaniami dzięki aniołom znajduje się domek Nazaretański. Kwestią otwartą należy zostawić czy uczynili to nasi skrzydlaci przyjaciele, czy może jednak była to rodzina o pięknym nazwisku Anioł... 

Okazało się, że legenda ta wcale nie jest taka daleka od prawdy. W archiwach watykańskich znaleziono dokumenty świadczące o tym, że budynek z Nazaretu został przetransportowany drogą morską przez włoską rodzinę noszącą nazwisko Angeli, co po włosku znaczy aniołowie. Cała operacja przeprowadzona była w sekrecie ze względu na niespokojne czasy i strach o to, by cenny ładunek nie wpadł w niepowołane ręce. Była to na tyle skomplikowana akcja, że bez udziału Opatrzności i wojska anielskiego wydaje się, że była nie do przeprowadzenia. Nie od razu przewieziony budynek znalazł się w Loreto. Trafił najpierw do dzisiejszej Chorwacji, a dopiero po trzech latach pieczołowicie złożono go w całość w lesie laurowym, stąd późniejsza nazwa Loreto.

Litania do Najświętszej Maryi Panny była tam szczególnie propagowana i odmawiana. Nie narodziła się jednak w Loretto. Źródła podają, że powstała już w XII wieku we Francji. 

AKTYWIZACJA: Kett metoda

Na drewnianym pudełku (podwyższeniu) umieszczam figurę Matki Bożej (ja w ramach utrwalenia wiadomości w wizerunku Fatimskim). U jej stóp różaniec - Maryja prosiła o modlitwę różańcową Łucję, Hiacyntę i Franciszka. Następnie trzy drewniane pionki - symbolizują trzech pastuszków oraz sześć białych róż. Te są symbolem sześciu miesięcy objawień - od maja do października. Pod wszystkim znajduje się zielony materiał imitujący łąkę i pastwiska, na których fatimskie dzieci wypasały owce. 

Uczniowie otrzymują wycięte kwiatki z wezwaniami Litanii Loretańskiej dostępne tu.

Następnie słuchając śpiewu Litanii Loretańskiej np. stąd - podchodzą, aby ukwiecić maryjną łąkę. Brak w śpiewanym tekście kilku wezwań jest okazją, aby wyjaśnić, że tekst Litanii nie jest stały i z czasem ulegał zwiększeniu. Ostatnio dodane trzy wezwania to: Matko Miłosierdzia, Matko Migrantów i Matko Nadziei

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lapbook wielkopostny

Co można zrobić z białymi teczkami na wiązanie, kopertami, wiaderkiem piasku, klejem i kserówkami? Katecheze tematyczną - oczywiście! Przeglądając zasoby Internetu w poszukiwaniu materiałów na lekcję o Wielkim Poście natrafiłem na dwie strony, które nakręciły mnie do działania (obie w linkach poniżej). Wystarczyło pojechać do hurtowni kupić potrzebne materiały, wydrukować części składowe i już... Temat idealny na dwie jednostki lekcyjne - jedna stanowi przygotowanie i wyjaśnienie, druga wypełnianie zadań oraz pracę nad całokształtem teczki.  Zaangażowanie uczniów było spore. Efekty bardziej niż zadowalające. W piątek próbuję z następnymi klasami.  https://kreatywnymokiem.pl/2017/03/lapbook-wielkopostny.html https://www.scribd.com/doc/298019719/lapbook-cuaresma-2016-ni-n-os-mayores

Dinozaury na religii

W VI klasie wydawnictwo JEDNOŚĆ proponuje temat: Kto stworzył dinozaury? To katecheza o stworzeniu świata. Na początku proponuje uczniom, aby w trzech grupach ułożyli puzzle. Każdy puzzel nie jest przypadkowy, ale dopasowany do całości. Czynność ma na celu z jednej strony przedstawienie uczniom chaosu, jaki panował na ziemi przed tym, jak Bóg zaczął stwarzać świat - zaś z drugiej pokazanie przebiegu tworzenia na podobieństwo Bożego procesu stwórczego. Następnie omawiam dwa opisy świata z księgi Rodzaju. Szukamy różnic i podobieństw. Względnie można zrobić z uczniami młodszymi kostkę stworzenia.     

Bez cienia wątpliwości...

Kolejna lekcja w klasie II Liceum Ogólnokształcącego przebiegła pod hasłem: "Bez cienia wątpliwości". W czasie jej trwania omawialiśmy pojęcia: Katechizm, Magisterium oraz Dogmat. Jaka była droga spisana nauczania i co było na początku? Ważnym elementem lekcji było wskazanie na konkretne pozycje bibliograficzne. Uczniowie mogli się z nimi zapoznać i zweryfikować co od czego pochodzi.  Treść nauczania na bazie:  youcat